Hos Sofus arbejder vi målrettet på at udvikle og udbyde IT-programmer, som kan understøtte og hjælpe socialarbejdere med at give børn, unge og familier en bedre hverdag. Kort sagt ønsker vi at bruge vores faglige indsigter og tekniske færdigheder til at gøre en forskel på det socialfaglige område.
Spørgsmålet er, om vi overhovedet gør en forskel? Derfor har vi taget os en snak med Søren Skjødt. Søren har været forstander på på den selvejede institution, Godhavn siden 2001, og han var derfor også med på rejsen, da Godhavn i 2015 erstattede deres daværende system med DAGBOGSPROGRAMMET fra Sofus.
Hvorfor valgte I DAGBOGSPROGRAMMET tilbage i 2015?
”I mange år opererede vi med en anden stor udbyder, som vi i virkeligheden havde haft et fint forløb med. Den her platform vi benyttede, blev så solgt til en stor virksomhed, og herefter følte vi, at vi mistede en stor del af den her imødekommenhed og fleksibilitet, som er enormt vigtig for os her på Godhavn. Vi havde et behov for, at der var nogle, som kunne imødekomme vores behov og skræddersy noget til os, og så havde vi behov for et system, som kunne rumme kompleksiteten på det her område, men som samtidig var enormt brugervenligt. Her var det nærliggende at kontakte Henrik Ernst og resten af Sofus-holdet, da de rummer et indgående kendskab til døgninstitutionsverdenen og samtidig også har den tekniske forståelse i forhold til, hvordan sådan et system skal opbygges mest hensigtsmæssigt. Derfor teamede vi op med dem, og vi har faktisk ikke set os tilbage siden”
Hvordan oplevede du implementeringen og oplæringen af DAGBOGSPROGRAMMET?
”Med vores tidligere program krævede det en hel undervisningsdag, hvor alle medarbejdere sad med deres PC’er, hvorefter man fik en gennemgang. Her mente Henrik fra Sofus ikke, at en hel dag var nødvendig – han skulle bruge 3 timer, hvorefter medarbejderne kunne bruge programmet. Jeg tænkte, at det ville jeg se, før jeg troede på det, men det gjorde han jo til skamme, for det kunne de rent faktisk.”
Hvordan blev programmet taget imod af dine medarbejdere?
”Super-godt. Programmet er jo en stor del af vores hverdag, men den fylder i virkeligheden ikke ret meget, fordi det er enormt driftssikkert, og vi stort set aldrig oplever udfordringer med det. Derfor er det heller ikke noget, som hverken skabte frustration under implementeringen eller skaber frustration hos medarbejderne i deres dagligdag netop fordi, at det bare kører.”
Hvad kan DAGBOGSPROGRAMMET i forhold til det, I tidligere har anvendt?
”Det kan imødekomme vores behov. Behovet flytter sig hele tiden, og vi bliver hele tiden opmærksomme på nye tiltag og nye vejledninger, vi skal følge, og i virkeligheden handler det jo om, at DAGBOGSPROGRAMMET skal binde tingene sammen. Det skal binde kommunikationen sammen, men det skal også binde organisationen sammen, og det er noget af det, som jeg virkelig synes, at det kan. Derudover er der også bare den generelle imødekommenhed, som virkelig fungerer. Hver gang der opstår et nyt behov for at lægge noget et sted i programmet, som er tilgængeligt for personalet, så bliver vi mødt rigtigt godt – og også med kreative løsninger. Bestyrelsen har eksempelvis deres eget login, hvor de har deres referater og dokumenter liggende. Det er den platform, vi bruger, og vi har ikke andet, og det skaber et flow i hverdagen, som giver os mere tid til det, vi brænder for.”
Hvordan bruger I DAGBOGSPROGRAMMET i praksis?
”Vi orienterer os i de interne arbejdsnotater, altså beskrivelserne fra børnene. Der skriver vi under de udviklingsmål, som er beskrevet i børnenes handlingsplan dvs. at vi målretter kommunikationen ind i det. Det læser lærerne som modtager børnene, såfremt de går i intern skole, som så møder dem afstemt. Så bruger psykologer, socialrådgivere og ledelse jo programmet til at orientere sig i døgnet; hvordan er det gået, har der været særlige udfordringer eller har der været særlige episoder, som vi skal forholde os til. Det sidste lærerne gør, når de kommer hjem er, at de skriver ud for afdeling/skoler, hvordan dagen er gået ud for de faglige mål, der er arbejdet med, men også hvilke trivsels- eller sociale mål der er arbejdet med. Når døgnpædagogerne møder ind, orienterer de sig blandt afdelingens børn siden de var der sidst og selvfølgelig forholder de sig til børnenes skoledag, inden de kommer hjem. På den måde skaber de en sammenhægende hverdag for børnene. Derudover bruger vi det også til hurtigt at orientere os. Alle behandlingsoplæg, behandlingsplaner og undervisningsplaner ligger i DAGBOGSPROGRAMMET. Derudover er det også der, at vi finder de oplysninger, vi kan få brug for i løbet af en dag; nummeret på barnets mor, sagsbehandler, særlige aftaler, medicin osv. Det er jo i virkeligheden limen i organisationen, og det er jo en meget kompleks og detaljefyldt hverdag, så det er helt afgørende. Det skal være hurtigt at komme på, du skal komme på fra alle platforme, og det skal virke – og det gør det.”
Hvordan har du oplevet supporten hos Sofus?
”Der hvor vi har brug for support er typisk ift. ændringer, eller hvor vi har behov for faglig sparring ift. noget vi gerne vil i DAGBOGSPROGRAMMET. Jeg føler nærmest, at vi har en særlig hotline, for vi bliver altid mødt omgående, hvis vi henvender os til Sofus. Det er skønt at have en samarbejdspartner, hvor det stadig er relationen, der bærer, og det synes jeg absolut, det gør hos Sofus. Det fungerer bare, og jeg kan kun give Sofus og DAGBOGSPROGRAMMET min varmeste anbefaling.”